Monday, June 27, 2011

Highland Towers Selepas 17 Tahun

 
 
Rata-rata ramai yang masih ingat tentang tragedi Highland Towers. Saya terbaca di blogger seseorang semalam tentang sebuah dokumentari menceritakan semula kisah tragis Highland Towers itu. Baru saya perasan. Kejadian 17 tahun yang lepas itu, berlaku pada 11 Disember 1993, pada hari Sabtu. Kebetulan, bulan kejadian itu same dengan kelahiran kepunyean blogger ini.

Bangunan Blok A setinggi 12 tingkat itu jatuh menyembah bumi pada 1.30 petang. Kejadian yang mengejutkan seluruh negara itu telah mengorbankan 48 nyawa. Antara yang terkorban ialah anak dan isteri kepada bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam, iaitu Carlos Rashid dan Rosina Datuk Abu Bakar.

Terkejut kan? Bangunan yang nampak tegap, tiba-tiba jatuh. Bangunan tersebut dibina sekitar 1975 dan 1979.

Rancangan dokumentari tentang Highland Towers itu disiarkan di Astro History, Channel 555. Malangnya, rumah saya tak pasang Astro, kalau ada Astro, boleh mengikuti cerita tragik itu. Bagaimana selepas kejadian itu, perkara-perkara buruk (pembinaan tidak mengikut pelan asal, tidak mengikut piawaian dan sebagainya) terbongkar.

Mari kita belajar dari kisah ini. Sungguh manusia ini amat perlu kepada ilmu-ilmu dunia untuk mentadbir dan memakmurkan dunia ini. Dan sungguh manusia amat perlu kepada ilmu-ilmu akhirat, agar tindakannya sentiasa harmoni dengan kehendak Penciptanya.

Fikir, bagaimana mencapai kemajuan,
Zikir, ingatkan diri, jangan lupa diri, Sang Maha Kuasa sentiasa memerhati, jujurlah dalam setiap gerak-geri. Bila Dia kata "kun - jadilah, fayakun - maka jadilah".
 
 

0 comments: